Waarom zou je een TactiPad willen?

Er is een aantal redenen waarom het TactiPad uniek is:

  • De tekenhulpmiddelen en het A-4 TactiPad hebben een uitgekiend systeem van maatvoering.
  • De materiaalkeuze geeft een chique uitstraling.
  • De kleurstelling geeft een groot contrast voor de tekengereedschappen.
  • Het tekenen in reliëf uit de vrije hand verloopt plezierig omdat het tekenfolie wordt vastgeklemd langs alle 4 de zijden.
  • Het gebruik van de speciaal ontwikkelde passer geeft nieuwe tekenmogelijkheden voor onder andere het wiskundeonderwijs.
  • Het TactiPad kan worden gebruikt in veel verschillende omstandigheden.
  • In combinatie met de TactileView teken- en productiesoftware kan de (blinde) gebruiker ook een tekening meteen als digitaal bestand maken, afdrukken of als e-mail versturen.
  • Door de toevoeging van de TactileView digitale pen en ontvanger krijgt het TactiPad de functie van een aanraakscherm en wordt de TactileView software bediend met deze pen.

De kunst van tactiel tekenen – tekenen van tactiele kunst.

Als klant zul je de weldoordachte eigenschappen van het TactiPad eerst willen kennen voordat je er een koopt.
Je wilt ervan overtuigd zijn dat je jezelf kunt herkennen in dit motto.

Veelzijdige klantengroep en veelzijdig gebruik

Ben jij als de koper zelf ook VIP of ben jij iemand die een VIP kent? Waarvoor wil je het TactiPad gebruiken en onder welke omstandigheden?
Het kan gezegd worden: het TactiPad is geschikt voor alle leeftijden, zowel voor huis-, tuin- en keukengebruik als ook voor het onderwijs en beroepsmatig tekenwerk. Het is een handzaam tekenbord om op een voelbare manier informatie uit te wisselen tussen VIP’s en niet-VIP’s.
Kortom, iedereen kan klant zijn.

Schrijven en tekenen door VIP’s

Omdat jonge VIP’s vaak op 5/6-jarige leeftijd overstappen naar het gebruik van het brailleschrift ligt er minder nadruk op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid met pen en papier. Ze zijn daardoor minder geoefend in het omgaan met tekenhulpmiddelen als liniaal, driehoek, gradenboog en passer. Er valt wel iets te zeggen over het nut om enige vaardigheid op dit terrein te ontwikkelen.

Tekenen op de tast is kijken; een wisselwerking

Zelf tekenen als VIP brengt je in een omstandigheid om de voorstelling die je in je hoofd hebt tactiel te maken. Door dat te doen begrijp je ook sneller wat iemand anders bedoeld heeft met een voelbaar plaatje. Met andere woorden, als je zelf hebt leren tekenen heb je sneller een beeld van wat een onbekende voelbare afbeelding voorstelt.
Als VIP zul je veel gebruik gaan maken van voelbare plaatjes om greep op de wereld te krijgen.

Met je vingers naar een voelbaar plaatje kijken is eigenlijk een plaatje maken in je hoofd

Kijken naar plaatjes, of het nu tactiele plaatjes zijn of niet, veronderstelt dat je daar veelvuldig naar kijkt. Prentenboeken die ons eindeloos vaak worden voorgelezen, familiekiekjes die vaak voor de dag gehaald worden of  foto’s in kranten en tijdschriften, alles helpt mee omdat we er steeds weer uitleg bij krijgen. Het begint bij eenvoudige vormen als cirkels, driehoeken en vierkanten. Afbeeldingen van voor ons bekende mensen op foto’s, foto’s van plaatsen waar we geweest zijn en tenslotte ook de vormen van letters.
Veel van waar we ons mee bezig houden draait om het beeld dat we er van hebben. Dat beeld wordt versterkt door veel herhaling, ook van kijken naar voelbare plaatjes.

Leeservaring

Tactiele plaatjes vragen dat ook. Als je voor het eerst naar een tactiel plaatje kijkt weet je niet wat je daar mee moet. Pas als je wat ‘leeservaring’ hebt opgedaan, leer je sneller lezen en meer herkennen. De voelboekjes die in de afgelopen jaren zijn uitgegeven (Rupsje nooit genoeg, Jip en Janneke, Nijntje) vormen een goed begin voor kinderen, maar volwassenen vinden dat niet altijd even interessant voelbaar leesvoer. Zij zijn meer geïnteresseerd in nuttige, informatieve plaatjes zoals van de eigen omgeving, van gebouwen of van een toelichting op de actualiteit.
Een niet-VIP kan eenvoudig een voelbare tekening maken en met jou als VIP delen.

Plaatjes maken op het TactiPad

Als je naar plaatjes kijkt ontstaat bijna als vanzelf ook de behoefte om zelf plaatjes te maken. Kinderen beginnen met het maken van krassen en vertellen daar hele verhalen bij die lijken geschreven in hun eigen geheimschrift. Daarna worden de alom bekende harkpoppetjes getekend waarbij de handen en de voeten op harken met vijf punten lijken. Langzamerhand worden de tekeningen mooier. Soms komen ze al vroeg tot ware kunstwerken.
Op school moet je soms een tekening maken van een grafiek en voor je werk is het handig om voor een collega even een tekeningetje te schetsen van hoe jij het hebt bedacht.

‘De kunst van tactiel tekenen – tekenen van tactiele kunst’ komt volledig tot zijn recht op het TactiPad

Of het nu gaat om de eerste kinderlijke krastekening, het spelen van een spelletje boter, kaas en eieren op de keukentafel of het delen van informatie tijdens een werkoverleg, het TactiPad werkt voor iedereen uitnodigend om hun eigen beeld tastbaar te maken.